saxo_web

Da Saxo havde brug for nye frontend- og backend-udviklere, var det svært at finde medarbejdere med de rigtige kompetencer i Danmark. I stedet valgte de at ansætte den ekstra arbejdskraft i Ukraine, og i dag har de tre softwareudviklere, der arbejder fra Conscensias udviklingscenter i Lviv. På trods af den geografiske afstand, fungerer de ukrainske udviklere som en fuldt integreret del af det danske udviklingsteam.

Vi skulle bruge flere udviklere, men det var både svært og dyrt at finde dem i Danmark, så vi undersøgte forskellige muligheder for at outsource,” fortæller Thomas Qvist, der er CIO hos Saxo. ”Vi ønskede at have fuld kontrol over ansættelsen, og at medarbejderne kunne fungere i et ansættelsesforhold, der lignede det, vi har med vores medarbejdere i Danmark. Derfor passede Conscensias model godt til os.”

Nem og overskuelig afregningsmodel

Én af de ting, vi sætter pris på ved at outsource gennem Conscensia, er, at vi selv godkender medarbejderens løn ,” fortsætter Thomas Qvist. ”I andre outsourcing-huse skal du nogle steder betale en procentdel af medarbejderens løn, men så vil de måske bare forsøge at sælge dig en dyrere medarbejder. Hos Conscensia betaler vi et fast beløb for, at de stiller faciliteter til rådighed og står for alt det praktiske, og så godkender vi selv lønningerne. Det er nemt og overskueligt!”

De helt rigtige kandidater

Efter et enkelt møde, hvor Saxo fortalte om, hvilke kompetencer de havde brug for, og hvordan virksomheden arbejdede, sørgede Conscensia for at finde egnede kandidater. Derefter afholdt Conscensia og Saxo samtaler med i alt otte kandidater til to stillinger. Thomas Qvist uddyber: ”Det stod med det samme klart for os, hvilke to vi skulle ansætte. De var lige spot on, og der har ikke været nogen forkerte valg. Senere har vi fået en ekstra udvikler dernede, og det gik lige så nemt.”

Hurtigt ”up to speed”

”Det tog heller ikke ret lang tid, før vores ukrainske medarbejdere var helt up to speed,” fortsætter Thomas Qvist. ”Vi havde et opstartsmøde med Conscensia, hvor de blandt andet kom med gode råd til, hvordan vi kunne integrere medarbejderne som en del af vores virksomhed, og deres input passede fuldstændig sammen med, hvordan vi selv havde tænkt os at gribe det an.”

Alle er på samme team

For nogle danske udviklere kunne det måske virke som en trussel, at virksomheden begynder at outsource, men sådan har medarbejderne hos Saxo ikke opfattet det. Thomas Qvist fortæller: ”Vores danske medarbejdere er glade for at have fået flere kolleger, for det giver dem mulighed for at arbejde med nogle af de ting, de allerhelst vil arbejde med, og som de ikke altid havde tid nok til før. Ukrainere og danskere er alle en del af det samme team og skyper dagligt sammen, så de har en meget tæt dialog. Det er ikke anderledes, end hvis du både har et kontor i Århus og København.”

Fuldstændig som at have danske medarbejdere

”Faktisk er jeg virkelig imponeret over, hvordan de ukrainske udviklere arbejder,” fortsætter Thomas Qvist. ”Det, jeg frygtede ved at outsource, var, at vi fik nogle medarbejdere, der ikke ville sige, hvis der var noget, de ikke lige havde forstået. Men det gør de i helt samme grad som de danske udviklere, og de er også gode til at komme med forslag til, hvordan vi kan gøre tingene bedre. Det har overrasket mig meget. På langt de fleste punkter er det fuldstændig ligesom at have danske medarbejdere.”

Samme opgavetyper for alle udviklere

”Nu sidder ukrainerne blandt andet med frontend-udvikling af Saxo, og når de af og til gætter på, hvad der skal stå på dansk, kan det selvfølgelig godt blive lidt sjovt,” griner Thomas Qvist. ”Men egentlig er de overraskende gode til at ramme rigtigt. I det daglige bruger vi engelsk som arbejdssprog, og det fungerer helt uden problemer. Samtidig er det en fordel i forhold til frontend-udvikling, at webshops ligner hinanden overalt i verden, så det er ikke noget problem at outsource den slags opgaver. Vores ukrainske udviklere sidder altovervejende med samme typer af opgaver som de danske, og det er meget få opgaver, vi kun laver i Danmark.”

Har ikke skullet gå på kompromis

Saxo er ikke kun glad for de nye medarbejdere, men også for samarbejdet med Conscensia. Thomas Qvist fortæller: ”Vi havde aldrig kunnet finde kandidaterne selv. Derudover er det en stor fordel, at Conscensia står for alt det praktiske og HR-relaterede med at udbetale løn, sørge for internet, telefoni og alt det andet, der skal til, for at udviklerne kan levere det, de skal. For mig at se er det hele meningen med at outsource. Det bedste er, at vi har fået nogle medarbejdere, som er fuldt ud lige så dygtige som de danske, og hvor det bare kører. Vi har ikke skullet gå på kompromis!”

Pernille Hejle Pedersen
About Pernille Hejle Pedersen

Marketingkoordinator/PA, Conscensia, pep@conscensia.com