Conscensia har en lav personaleomsætning på syv procent, fordi virksomheden prioriterer at give medarbejderne gode arbejdsforhold og muligheder for at udvikle sig fagligt. Det handler om at holde på de bedste hoveder for at give kunderne størst mulig værdi.

Blandt mange danske virksomheder er der opstået et billede af, at høj personaleomsætning er en af de faktorer, man må regne med ind, hvis man overvejer at outsource en del af sin it-udvikling. Og der er ganske vist både mange it-virksomheder og mange kompetente it-udviklere på jobmarkedet i et land som Ukraine, men med et målrettet fokus på fastholdelse har Conscensia bevist, at det ikke betyder, at der skal installeres en svingdør i butikken.
Personaleomsætningen ligger på kun syv procent, og det skyldes primært, at Conscensia investerer væsentlige ressourcer i HR.
Conscensias HR-afdeling tæller syv personer, og to af dem er Recruitment Manager Olha Radzishevska og Career Advisor Nataliya Kuksa. Ifølge dem skyldes Conscensias succes med fastholdelse blandt andet, at der bliver gjort meget ud af at give medarbejderne gode udviklingsmuligheder.
”Hvis nogle af vores medarbejdere giver udtryk for, at de gerne vil gøre karriere ved for eksempel at blive team leaders, så gør vi alt, hvad vi kan, for at give dem den mulighed. Hvis det ikke er muligt på det projekt, de aktuelt befinder sig på, så ser vi, hvordan vi kan lave udskiftninger på tværs af projekterne, så vi sikrer, at vi bevarer deres viden i huset. Alternativet ville være, at de forlod os for at få opfyldt deres ambitioner et andet sted,” siger Olha Radzishevska.

Sætter pris på relationer

At Conscensia prioriterer fastholdelse skyldes ganske enkelt, at det skaber direkte værdi for kunderne.
”Jo længere en udvikler er tilknyttet et bestemt projekt, jo større værdi vil han tilføre – gensidigt kendskab betyder blandt andet, at man kommunikerer mere effektivt. Vi kan desuden mærke på vores kunder, at de sætter pris på de personlige relationer, så derfor vil vi gerne bevare dem. Det handler også om, at vi investerer meget tid i rekruttering for at finde kandidater med både de rette tekniske og menneskelige kompetencer, og den investering vil vi gerne pleje,” siger Nataliya Kuksa.

Holdånd vigtigere end løn

Nøglen til effektiv fastholdelse er at forstå, hvad der motiverer medarbejderne og giver dem arbejdsglæde. Derfor gennemfører Conscensias HR-afdeling løbende tilfredshedsmålinger.
”På den måde har vi altid fingeren på pulsen, så vi ved, hvad der er vigtigt for medarbejderne, og så vi løbende kan forbedre vores indsats. Vi spørger blandt andet medarbejderne, hvad der motiverer dem. Modsat hvad mange tror, så er lønnen ikke det vigtigste. Det er derimod holdånd – at der er en god  stemning i teamet, så man kan gå på arbejde med et smil. Det næstvigtigste er udfordrende arbejdsopgaver, og en god løn kommer så ind på tredjepladsen,” fortæller Olha Radzishevska.

Danske kunder er attraktive

Hvis holdånden skal blomstre, skal de ydre rammer være i orden, og Conscensia kan tilbyde medarbejderne attraktive arbejdsvilkår.
”Vi har et flot og moderne kontormiljø, som er indrettet i skandinavisk stil med masser af plads og lys. Der er gode mødefaciliteter, et godt køkken og mulighed for at tage en pause fra arbejdet og bruge vores fitness-rum. Det er vigtigt for arbejdsglæden, at rammerne er i orden,” forklarer Olha Radzishevska og fortsætter:
”Det er samtidig en fordel, at vi kan tilbyde gode arbejdstider, fordi kunderne sidder i Danmark og ikke i USA, hvor der er stor tidsforskel. Ukrainere kan godt lide at arbejde for nordeuropæiske virksomheder, fordi de generelt har større fokus på mennesker end mange andre steder. Det er ikke ”Udvikler nr. 1” og ”Udvikler nr. 2” – kunderne kender udviklernes navne og personlighed, og det er vigtigt for arbejdsglæden,” siger hun.

Mulighed for uddannelse

Gode udviklingsmuligheder er væsentlige for medarbejderne, og udover chancen for at gøre karriere handler det også om at gøre det muligt for medarbejderne at dygtiggøre sig. Derfor har Conscensia interne træningsforløb, både for nyansatte og erfarne medarbejdere.
”Vi har en Competence Manager, som sørger for at arrangere forskellige uddannelsesprogrammer. Alle nyansatte bliver trænet i scrum, email-etikette, dansk kultur med mere, men vi har også mere generelle kurser om ny udvikling inden for it-teknologi, så vi er sikre på, at vi er godt forberedt på fremtidens opgaver,” fortæller Nataliya Kuksa.
Mange af Conscensias medarbejdere er eksperter på deres felt, og de vil gerne dele ud af deres viden. Derfor deltager medarbejdere fra Conscensia af og til i eksterne it-arrangementer i Lviv, hvor de eksempelvis uddanner andre i Java.
”Det er også med til at styrke vores ry i branchen, så vi bliver ved med at være en attraktiv arbejdsplads,” siger Olha Radzishevska.

Pernille Hejle Pedersen
About Pernille Hejle Pedersen

Marketingkoordinator/PA, Conscensia, pep@conscensia.com