zentuvo: Outsourcing sikrede zentuvo proaktivitet og høj kvalitet

CASE: zentuvo har outsourcet sig til proaktivitet og høj kvalitet

Norske zentuvo har benyttet sig af danske Conscensia som outsourcing-partner siden 2008. Samarbejdet med Conscensia giver zentuvo mulighed for at få løst sine it-opgaver af et højt kvalificeret og proaktivt team, som er 85 procent billigere end norske konsulenter.

zentuvo er Skandinaviens førende leverandør af visualiseringstjenester til ejendomsmæglerbranchen, og for 7 år siden valgte virksomheden at lægge sine it-opgaver i hænderne på danske Conscensia og deres team af it-udviklere i Ukraine. zentuvo havde mindre gode erfaringer med outsourcing til Indien i bagagen, men valgte at give Conscensia chancen med nearshoring. Det har givet gode resultater, fortæller André Ruud, som er CIO i zentuvo.
”Det vigtigste er, at Conscensia har kunnet levere et proaktivt og løsningsorienteret team, som passer godt ind i vores organisation. It-projekter er komplicerede, og hvis du har et reaktivt team, der bare løser de opgaver, som de får besked på, så får du ikke de bedste løsninger. Ved at Conscensia sørger for kontinuitet i teamet, kan vi investere i at lære dem op i vores forretningsmodel og vores teknologiplatform, og de forbliver værdifulde for os over lang tid. Teamet har tilegnet sig så stor kendskab til vores virksomhed, at jeg kan præsentere et behov på overordnet niveau, som teamet selv kommer med et løsningsforslag til på detaljeret niveau,” forklarer han.

Skabt tæt dialog

André Ruud mener, at det er vigtigt, at man gør sig klart, at man ikke fritager sig selv for projektledelse og opfølgning, når man outsourcer.
”Mange begår fejl, fordi de tror, at it-udvikling udføres ved, at man formidler et behov og it-ressourcerne leverer en løsning. Hvis man ikke aktivt tager del i udformningen af løsningen vil resultatet helt sikkert ikke tilfredsstille forventningerne. Vi mener, at det er gennem dialog og samarbejde, at de gode løsninger bliver til. Vi har valgt et setup, hvor vi har et dagligt morgenmøde med teamet, så alle er på samme informationsniveau, og efterfølgende er vi i tæt kontakt hele dagen. Det er vigtigt, at man på den måde gør teamet til en del af sin egen organisation,” siger CIO’en.

Høj kvalitet til lav pris

For zentuvo har samarbejdet med Conscensia givet store besparelser på timeprisen.
”Det er meget enkelt. Hvis vi skulle have købt norske konsulenttimer ville de have kostet 1.100 kroner, og nu kan vi få dem til 165 kroner,” siger André Ruud.
Besparelsen på 85 procent giver dog kun mening, hvis man kan sammenligne kvaliteten, og det mener André Ruud sagtens, at man kan.
”Kvaliteten af det arbejde, vi får lavet gennem Conscensia, er nøjagtig den samme som den, vi ville kunne få i Norge. Jeg er rigtig godt tilfreds med teamets basis-kompetencer og den måde, de har opnået de special-kompetencer, vi skal bruge.” siger André Ruud, som selv har besøgt kontoret i L’viv i Ukraine.

Vil holde på teamet

”Det er som et norsk konsulenthus, og jeg er glad for, at Conscensia prioriterer gode forhold for medarbejderne og for eksempel sender dem på kurser. Det er med til at skabe loyalitet, og jeg vil jo gerne holde på mit team så længe som overhovedet muligt,” siger han.
At zentuvo har valgt en dansk outsourcing partner har ikke indebåret nogle barrierer – den ekstra landegrænse har ifølge André Ruud ikke gjort arbejdet mindre effektivt.
”Det eneste, der betyder noget, er, om partneren kan levere det rigtige team til vores virksomhed, og det kan Conscensia,” siger André Ruud.