Csia_medarbejdere_700x500_7For mig er sommerferie blandt andet ekstra tid til at læse nyheder. Det har det også været denne sommer, og en af nyhederne, jeg dykkede ned i en augustmorgen til morgenkaffen, var en artikel i Berlingske med overskriften ’EU giver topkarakter til Danmark i innovation’. I artiklen kunne jeg læse, at ifølge EU-rapporten European Innovation Scoreboard, der sammenligner landenes innovationsevne og innovationsniveau, ligger Danmark nummer to i Europa, kun overgået af Sverige (og hvorfor lige netop Svensken, tænkte jeg og skyllede ned med en ekstra kop kaffe, men det er en anden historie…)

Jeg kom til at tænke på rapporten og min augustmorgen den anden dag, på vej hjem i bilen efter et møde med en potentiel ny outsourcingkunde. En af hans bekymringer ved at outsource dele af it-udviklingen var nemlig, om det ville komme til at ske på bekostning af innovationen. Eller som han udtrykte det: Hvordan kan vi fortsætte med at få gode idéer og udvikle vores forretning, hvis halvdelen af mine it-udviklere fremover sidder i Danmark, og den anden halvdel sidder 2000 km væk?

Jeg har mødt dén bekymring før og kan umiddelbart godt forstå, at den dukker op. Der sker noget med os rent mentalt, når vi tænker i afstande, især hvis det er afstande på tværs af landegrænser. Så ændrer vi nærmest pr. refleks optik. Uden rigtigt at opdage det laver vi en kobling, der hedder, at vi ikke kan være innovative på distancen, og at innovation og outsourcing derfor er hinandens modsætninger.

Og det er rigtigt ærgerligt. Fordi det er selve udgangspunktet, der er forkert. Innovationsevne handler nemlig ikke om outsourcing contra ikke-outsourcing, men derimod om, hvordan man kan fostre en innovativ virksomhedskultur. Og det gælder i øvrigt ikke kun på tværs af landegrænser, eller på tværs af Storebælt mellem virksomhedens lokationer – det gælder helt generelt internt i virksomheden, i den enkelte division, i den enkelte afdeling, i den enkelte projektgruppe. Hos den enkelte medarbejder.

Jeg tror på, at innovation udspringer fra det enkelte menneske og i mødet og samarbejdet mellem mennesker, som brænder for at gøre noget bedre, anderledes, udfordre det eksisterende – og udfordre sig selv og sin egen faglighed. Der skal tændes en menneskelig gnist et sted, og så skal virksomhedskulturen hælde en sjat benzin på gnisten og tænde et bål.

Jeg skriver med vilje ’virksomhedskultur’. Ikke ’virksomhedens strategi’. Lad være med at tænke innovation på samme måde, som (for) mange tænker strategiudvikling – mange strategier er bygget på dårlig samvittighed og kander af isvand og ligger klar i skuffen som en tjekliste til det kvartalsvise bestyrelsesmøde.

Få i stedet tingene ud at leve i virksomheden, så det er noget, vi gør. Opbyg tillid og skab en kultur, hvor der ikke findes dumme spørgsmål. Hvor det er i orden at udfordre og undre sig. Sørg for at hyre eller allokere de rette profiler ind på de opgaver, hvor der skal tænkes ud af boksen. Integrer nye folk ordentligt i teamet og i virksomheden. Sørg for processer for at videndele. Opbyg R&D teams, benyt prototyping og peer programming. Der findes uanede muligheder, og den enkelte virksomhed skal finde sin egen vej til at skabe den rette kultur.

Der er dog én ting, som ikke kan undværes. Sørg for at opbygge social kapital hos hinanden, for det er fundamentet: Uanset om vi sidder på hver sin side af Alperne, på hver sin side af Storebælt eller på hver sin side af gangen, så skal vi med jævne mellemrum mødes fysisk for at tænde og bevare innovationsgnisten – men er dén først tændt, og vi kender hinanden som rigtige, virkelige mennesker og ikke kun som en Skype-id, en mailadresse eller ’hende med det lange hår, der sidder ovre i 2.10 på vinduespladsen’, så vi kan være innovative ikke kun på tværs af gangen og Storebælt, men også på tværs af Alperne.

Jeg har endnu til gode at se outsourcing slå innovationsgnisten ihjel. Til gengæld har jeg set en del virksomheder gøre det. Hvis der ikke kan fostres innovation i outsourcede it-udviklingsprojekter, er det min erfaring, at det er mangel på benzin i virksomhedskulturen, der slukker innovationsgnisten – og ikke beslutningen om at outsource.

Carsten Hansen
Om Carsten Hansen

CEO, Conscensia, cha@conscensia.com