Fokus på fastholdelse skaber værdi

7. oktober 2013

Når man som os beskæftiger sig med outsourcing af softwareudvikling, møder man mange fordomme om outsourcing, og om hvordan det er at arbejde med et udenlandsk softwareteam. I denne artikelserie gør vi op med myterne, så dialogen kan foregå på baggrund af en fælles forståelsesramme.

Myte: Outsourcede teams har stor personaleudskiftning

En klog dansker i spidsen for en stor international medicinalvirksomhed sagde engang, at Corporate Social Responsibility ikke er i modstrid med at tjene penge, men et spørgsmål om hvordan man tjener dem.
Det samme kan man sige om fokus på medarbejderfastholdelse. At investere i at fastholde medarbejdere er ikke en investering i ingenting, men en investering i at opbygge og udbygge det kendskab, der skal til, for at vi fortsat kan levere de rigtige løsninger til vores kunder til rette tid og rette pris.

Det gælder naturligvis også for en virksomhed, der beskæftiger sig med at skaffe velkvalificerede softwarefolk i udlandet. Den viden, der opbygges hos vores udviklere, som arbejder dedikeret på vores kunders projekter, er selve grundlaget for, at vores kunder hele tiden kan udbygge deres ydelser såvel internt som overfor eksterne kunder.
Man kan sige, at fokus på fastholdelse faktisk er endnu vigtigere i forhold til medarbejdere, der ikke sidder på kontoret i Danmark hver dag, fordi tilknytningen ikke bare kommer af sig selv.

Vi mener ikke, at man som kunde skal acceptere den meget store personaleudskiftning, som man oplever mange steder i sourcing-industrien.
Derfor bruger vi i Conscensia masser af tid, kræfter og penge på at udvikle og fastholde vores medarbejdere, så vores kunder kan få teams, der er i konstant udvikling, og som hele tiden udbygger deres viden om kunden og hans domæne. Sourcing er ikke et spørgsmål om at levere billige udviklingstimer, sourcing er et spørgsmål om at levere kvalitet og værdi til den rigtige pris.

At dette ikke kan lade sig gøre er en myte, som vores meget lave personaleomsætning tydeligt viser.